Stevig of zacht masseren? Wat is effectief?

Veel mensen denken dat een massage pas effect heeft als hij stevig is. Dat de “spieren flink worden aangepakt” en de spanning er als het ware uit wordt gemasseerd. Bij overbelasting door veel sporten of fysiek werk, kan dat zeker voor een sneller herstel zorgen. Dit komt doordat de afvalstoffen bij de spier worden afgevoerd en hij terug gaat naar zijn oorspronkelijke spanningsniveau.

Echter in de maatschappij van tegenwoordig wordt de chronische spierspanning vaak veroorzaakt door stress. Dat betekent dat de spanning van binnenuit komt.

Door de massage enkel te richten op het buitenaf manipuleren, zal de spier ontspannen en de pijnklacht wel eerst verdwijnen, maar zeer waarschijnlijk snel terug komen. Als stress (mede) de oorzaak is van pijnklachten en spierspanning, is het essentieel om het systeem van de persoon de impuls te geven dat het kan ontspannen. Er wordt door langzame en zachte massage een impuls gestuurd naar de mind en het parasympatisch zenuwstelsel, dat het systeem zich kan ontspannen. Alertheid (vaak onbewust) vermindert en het autonome zenuwstelsel schakelt over naar de staat waarin hij in rust verkeerd en het lichaam zich kan herstellen. Zo wordt je dus geprikkeld om te gaan ontspannen van binnenuit. Er wordt een impuls gegeven die nog lange tijd zal doorwerken en effectief langdurig spanning vermindert.

Wordt de massage regelmatig herhaald dan verhoogd dat de genoemde effecten langduriger.